Medarbeidere og kompetanse
Infratek har en åpen organisasjon med korte beslutningsveier og gode utviklingsmuligheter. Hos oss er det lett å bli sett. Prestasjonskultur og egenutvikling er viktige faktorer for å sikre kompetansen vår på lang sikt. Å være i bevegelse, vise arbeidsglede og tilstedeværelse er Infrateks kjerneverdier. Disse verdiene er like grunnleggende for alle våre 1700 medarbeidere og vi ønsker at alle ansatte skal ha et aktivt forhold til kjerneverdiene i hverdagen.
I vårt kontinuerlige arbeid for å bygge «ETT Infratek», har vi etablert People & Safety som en konsernenhet som skal støtte hele organisasjonen. People & Safety vil jobbe for å befeste Infrateks posisjon som en attraktiv arbeidsgiver for kompetente mennesker i vår bransje. People & Safety vil også videreutvikle Infrateks arbeid knyttet til sikkerhet i alle våre leveranser og interne prosesser.
Dialog gir fornøyde medarbeidere
Infratek legger stor vekt på å føre en personalpolitikk som legger til rette for både personlig og faglig utvikling. Konsernet vil fortsette å opprettholde, utvikle og tiltrekke seg markedets beste kompetanse. Tilgangen på teknisk kompetanse i kombinasjon med fremtidige pensjonsavganger er en utfordring. Evnen til å tiltrekke seg nye medarbeidere og beholde den eksisterende kjernekompetansen vil være avgjørende for Infrateks utvikling i den neste femårsperioden.
For Infratek er det viktig at vi har personale og ledere med engasjement og tilstedeværelse på alle nivåer. Infratek tar på alvor at den enkelte medarbeider har behov for å bli sett, noe vi også får bekreftet gjennom vår årlige arbeidsmiljøundersøkelse. Medarbeiderundersøkelsen har i 2012 hatt et tydeligere fokus på forbedringsarbeid, og resultatene viser en klar forbedring knyttet til den generelle medarbeidertilfredsheten (Employee Satisfaction Index).
Oppfølgingsarbeidet drives av hver enkelt avdeling. Det blir definert klare, konkrete og gjennomførbare handlingsplaner for ytterligere forbedringer. Undersøkelsen gir oss gode indikasjoner på opplevelsen av trivsel, motivasjon, engasjement og ledelse i Infratek. Dette er langsiktige og strategiske områder for oss som vi vil jobbe videre med.
Infratek har som mål å tiltrekke seg, utvikle, motivere og beholde ansatte. I mange tilfeller ser vi at de som har gått gradene i organisasjonen har en unik lojalitet som forsterker et stabilt arbeidsmiljø. Samtidig ønskes nye krefter inn i organisasjonen, og vi vil i økende grad forsøke å utvikle oss gjennom ekstern rekruttering. Vi vil gjennomføre spissede rekrutteringstiltak for å tiltrekke oss søkere innen de utvalgte geografiske områdene der Infratek er etablert. Målet er å tiltrekke seg personer med teknisk kompetanse, spesielt ingeniører og prosjektledere.
For å bygge relasjoner til eksterne fagmiljøer, og sikre oppfølging av konsernets lærlinger, opprettet Infratek i Norge i 2009 Infratekskolen som et pilotprosjekt. Dette initiativet har gitt svært gode resultater, og er derfor videreført i 2010, 2011 og 2012. Denne enheten håndterer også tiltak for intern kompetanseutvikling.